vrijdag 17 juni 2016


Een blog over belangstelling

Iedereen is eraan gewend om een belangstelling te hebben voor iets.
            Ik vermoed dat de mens niet zonder kan – hoogstens tijdelijk.
Vriendschappen zijn vaak gebaseerd op een gedeelde belangstelling:
            dán kun je pas uitwisselen!

Maar wat is belangstelling eigenlijk?
Natuurlijk kun je de definiëring ervan gemakkelijk in een woordenboek vinden,[*] maar dit betekent nog niet dat je werkelijk opmerkt wat belangstelling op zich is.
Zodra je je aandacht daarnaartoe brengt, naar belangstelling op zich, lijkt alles wel te exploderen. Alsof belangstelling oplost in belangstelling.

Dit oplossen van belangstelling is in eerste instantie het thema van dit blog. Zo kan duidelijk worden gemaakt dat er ‘bestaan’ is voorafgaand aan belangstelling, en voorafgaand aan al het individuele. En dat besef van dit voorafgaande een werkelijk bevrijdende factor is in het leven.
In tweede instantie is het thema mijn eigen belangstelling, met een aantal onderwerpen dat uiteraard beperkt blijft tot mijn persoonlijke blik, gegroeid en gesleten in de tijd.

Met andere woorden: dit blog geeft mij de gelegenheid om werkelijk beide aspecten van het leven te belichten: ‘het mijne’ en ‘dat wat noch mij noch jou is’.
Ja, dat is wat ik wil. Dát is pas volledigheid – en om volledigheid gaat het mij. Alle graden van de cirkel, en daarna weer bij nul beginnen. Of halverwege: altijd kun je weer bij nul beginnen.

Vandaar ‘Volle Cirkel’. Dit betreft het altijd onvolmaakte, dat toch al helemaal volledig is.

           



[*] Dit blijkt wonderlijk genoeg een wassen neus. Van Dale meldt als definiëring “het geïnteresseerd zijn in iemand of iets”, m.a.w. “het belangstelling hebben voor iemand of iets” (wat een cirkel-definiëring genoemd mag worden). Het blijkt dat belangstelling op zich niet eens gedefinieerd wordt – of kán worden. Prachtig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten