maandag 10 oktober 2016


De Kwintessens-serie

Lang geleden heb ik tweeënhalf jaar in vaste dienst bij de Bezige Bij gewerkt als typografisch ontwerper, voornamelijk voor het binnenwerk van de boeken. Soms maakte ik ook wel een omslag, maar het merendeel van mijn werk betrof het ontwerpen van de typografie van een tekst. Maar juist na mijn vertrek, in september 1967, kreeg ik meer opdrachten om omslagen te maken. Op een gegeven moment werd me gevraagd de vaste ontwerper te worden van de omslagen van een nieuwe serie, genaamd Kwintessens. De uitnodiging kwam voornamelijk voort uit mijn regelmatige contact met Simon Vinkenoog en Bert Schierbeek, die beiden redacteur waren van de serie. De serie was bedoeld om de zaak eens van een andere zijde te belichten; in ieder geval anders dan de belichting vanuit literatuur, wat de belichting van de uitgeverij was (en is).

    Terugkijkend kan ik me herinneren dat ik een heleboel titels nauwelijks interessant vond, maar dat hoeft voor een ontwerper geen hindernis te zijn. Ik heb met vreugde eraan meegewerkt. Ik vond het op de een of andere manier wel iets hebben om op ware grootte te werken, dat wil zeggen dat mijn potloodtekeningen precies hetzelfde formaat hadden als de uiteindelijke gedrukte versie. Op een gegeven moment heb ik ook een logo voor de serie ontworpen: 

Ik vind het leuk om op dit blog alle omslagen te laten zien die ik voor de serie gemaakt heb. Ik heb de oorspronkelijke tekeningen in passe-partout bewaard; het geheel is te koop.
            Hier toon ik bovendien nog een paar omslagen in de Kwintessens-serie die niet gepubliceerd zijn, en ook een paar omslagen van boeken die op een bepaalde manier verwant zijn aan de serie. Het is me niet gelukt de afbeeldingen in de juiste volgorde te plaatsen; de primitiviteit van dit Blogspot-blog staat een handmatige vormgeving niet toe. Een ratjetoe is het geworden. Dan maar zo, is mijn huidige gevoel (ik vind het eigenlijk ook wel leuk zo, deze willekeur). Onder de afbeeldingen plaats ik de hele genummerde lijst, met enige bibliografische gegevens.
 



 

  
Omslagen Kwintessens-serie, door Philip Renard,
Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam 1968-1978

1.  M. Lietaert Peerbolte, Psychocybernetica. Een psychisch-energetische inleiding. 1968.
2.  R.C. Zaehner, Mystiek. Sacraal en profaan. Een onderzoek betreffende een aantal bovennatuurlijke ervaringen. 1969. Vertaling van Mysticism, Sacred and Profane. Londen, 1957.
3.  L. Pauwels en J. Bergier, De dageraad der magiërs. 1968. Herdruk van editie van 1964. Vertaling van Le matin des magiciens. Parijs, 1960.
4.  Hermann Hesse, Siddhartha. Een Indiese vertelling. 1969. Vertaling van Siddhartha. Berlijn, 1922.
5.  Timothy Leary, Ralph Metzner en Richard Alpert, De psychedelische ervaring. Een handboek gebaseerd op Het Tibetaanse Dodenboek. 1969. Vertaling van The Psychedelic Experience. New Hyde Park, NY, 1964. Eveneens achterplat en schutbladen (de paarse dubbelpagina). Omslagtekening helaas vermist.
6.  M. Lietaert Peerbolte, De verschijning mens. Vanwaar, waarheen. 1971.
7.  Wilhelm Reich, Luister, kleine man. 1971. Vertaling van Listen, little man! New York, 1948.
8.  Carlos Castaneda, De lessen van don Juan. 1972. Vertaling van The Teachings of Don Juan. Berkeley en Los Angeles, 1968.
9.  Louis Pauwels en Jacques Bergier, De planeet van de onmogelijke mogelijkheden. 1973. Vertaling van Der Planet der unmöglichen Möglichkeiten. Bern, 1968.
10.  Hermann Hesse, Reis naar het morgenland. Een verhaal. 1972. Vertaling van Die Morgenlandfahrt. Berlijn, 1932.
11.  Vaslav Nijinski, Dagboek. 1972. Vertaling van Diary of Vaslav Nijinsky. Londen, 1936.
12.  Hermann Hesse, Klingsors laatste zomer. Verhalen. 1972. Herdruk van editie van 1930. Vertaling van Klingsors letzter Sommer. Berlijn, 1920.
13.  Ewald Vanvugt, Kus van lust, zaad van liefde. Een roman over India. 1972.
14.  Hermann Hesse, Tussen de raderen. Roman. 1973. Vertaling van Unterm Rad. Berlijn, 1906.
15.  Carlos Castaneda, Een aparte werkelijkheid. Verdere gesprekken met don Juan. 1973. Vertaling van A Separate Reality. Berkeley en Los Angeles, 1971.
16.  M. Lietaert Peerbolte, Kosmisch bewustzijn. Terug naar de religieuze oerbron. 1973.
17.  Hermann Hesse, Rosshalde. Roman. 1973. Vertaling van Rosshalde. Berlijn, 1914 [alleen belettering; tekening Volkert Reijn].
18.  Nikos Kazantzakis, Ascese. Salvatores Dei. 1973. Vertaling van oorspronkelijk Griekse tekst uit 1927.
19.  Hermann Hesse, De steppewolf. 1973. Zevende druk van editie van 1964. Vertaling van Der Steppenwolf. Berlijn, 1927.
20.  Hermann Hesse, Demian. De geschiedenis van Emil Sinclairs jeugd. 1973. Derde druk van editie van 1971. Vertaling van Demian. Berlijn, 1919.
19*).  Idries Shah, Het pad van de Soefi. 1974. Vertaling van The Way of the Sufi. Londen, 1968.
20*).  Carlos Castaneda, Reis naar Ixtlan. 1975. Vertaling van Journey to Ixtlan. New York, 1972.
21.  Hermann Hesse, Een voetreis in de herfst. Verhalen. 1974. Vertaling van Diesseits. Berlijn, 1907.
22.  M. Lietaert Peerbolte, Transpersonalisme en psychodynamika. Niet gepubliceerd; gepland voor 1975.
23.  Hermann Hesse, De kleine wereld. Verhalen. 1975. Vertaling van Kleine Welt. Berlijn, 1933.
24.  Carlos Castaneda, Kennis en macht. 1976. Vertaling van Tales of Power. New York, 1974.
[ongenummerd:]  Hermann Hesse, Het kralenspel. Poging tot een levensbeschrijving van Magister Ludi Josef Knecht gevolgd door Knechts nagelaten werken. 1978. Vertaling van Das Glasperlenspiel. Zürich, 1943.

*)  Merkwaardigerwijs heeft De Bezige Bij de nummers 19 en 20 tweemaal gebruikt.

EXTRA:
  Omslag Wilhelm Reich, De seksuele revolutie. Vertaling van The Sexual Revolution (vertaling van Die Sexualität im Kulturkampf, uit 1936). Het boek is wel gepubliceerd (in 1974), maar niet in de Kwintessens-serie, en zonder deze omslag. De tekening is in 1970 gemaakt.
  Omslag Randstad 11-12. Dubbelnummer van tijdschrift van De Bezige Bij, 1967 (© 1966). Samengesteld door Simon Vinkenoog, onder de titel Manifesten en manifestaties 1916-1966.
  Tekening op omslag en in binnenwerk Ewald Vanvugt, Buiten zinnen. LRP 389 De Bezige Bij, 1972 (met zwart-wit tekeningen op p. 29, 53, 119, 169, 187).
  Omslag Geert Kimpen, De prins van Filettino. Utrecht, 2013.
  Omslag Alan W. Watts, Nature, Man and Woman. New York, 1958. Privé-exemplaar.
  Omslag Simon Vinkenoog, Vogelvrij. LRP 231 De Bezige Bij, 1967. Dit boek behoorde 
             tot de Best verzorgde vijftig boeken van het jaar 1967.

2 opmerkingen:

  1. De boeken die ik in ruim 25 jaar bij elkaar heb gesprokkeld! Niet altijd om de inhoud, maar toch vooral om de schitterend getekende voorkanten, die na het zien van de voorkant van mijn eerste kennismaking met de Kwintessens Serie via het boek De Dageraad Der Magiërs, me altijd enorm zijn blijven boeien. Philip Renard wat heerlijk om je werk zo verzameld te zien, het blijft genieten! Veel Dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben trots dat je ook voor mij een omslag maakte!

    BeantwoordenVerwijderen